August 28, 2012

Madame Dudevant (and my inspiration)









Diego Rivera´s mural
with "La Catrina" and Frida together.


(Madame Dudevant)

******
(caution: long post) ;)

I've talked about inspiration before
about my inspiration...
I get inspired by my passions:
-children books
-literature
-art
-design
-people
-languages
-my culture
-little things, details... 

Inspiration has been in my studio quite often lately
with images of old ladies, old dresses and Catrinas...
Yes! Mexican Catrinas with beautiful decorated faces.
Death is so pretty in Mexico... 
La Catrina is created in 1910 
by Mexican famous printmaker Jose G. Posadas
as an illustration to his series of poems called "calaveras" (skulls)
or "calaveritas" (little skulls) which are quite popular in Mexico
around the time of "The day of the Dead" celebrations.
(one of my favorite celebrations!!!)
I used to write "calaveras" at school when I was a kid, 
they are fun poems with rhymes talking about someone famous
or a friend... making jokes about death and saying that "La Muerte"
(Mrs. Death) will come for them... and so on...  it might sound weird
but believe me it`s fun and it`s just the way we Mexicans 
celebrate death... with fun, colors and of course with "La Catrina"
she also was kind of a joke of Posadas for the high class ladies
of the time...  their death was about to come since the Mexican Revolution
was starting around the time... The people were demanding equality!!!
(that sounds familiar ha?) 

Well, since then "La Catrina" has become an icon of Mexico
Diego Rivera made a mural (which is in Mexico City)
where you can see "La Catrina" next to Frida (last photo)
I love Catrinas! I`ve always had... at home we have
an amazing black clay Revolutionary Catrina (white her man)
they are sooooo beautiful! 

I always wanted to make a Catrina Doll but didn´t quite know
how to integrate her esthetic to mine... I didn`t want to just copy
a Catrina and reproduce it... (that is not that appealing to me)
I wanted to make a "Cara Carmina" Catrina... (you know?)

Well... I`ve been playing with new characters, found some
old books in a vintage store, one about French literature (very old)
and that`s where my Victor Hugo idea came from...
Then I just played with the Catrina idea with my "Béatrix"
remember her?  (see previous post)...  I loved her!!!!
Loved her enough to make a doll!
And so... I wanted to make something different, not similar to my Fridas
(That would be like just making a Frida with a Catrina Face)
So..... Since Catrinas are Death... I thought about making
Death Character Catrina dolls... (fictional based on real women)
Oh oh oh I´m just sooooo inspired!!!!!!!!!!! 
And... last touch... they wouldn´t have fabric dresses but paper dresses!!!
dresses made out of different elements in a totally different way 
than the Fridas... inspired on  the lovely "paper maché" Catrinas!
(Sooooooo happy with all these elements!!!!)

Bèatrix was kind of the first...
Inspired on the Béatrix of the "Divine Comedy" of Dante A.
and a little bit on my own vision of her... 
I look around for words
in old French book pages... some of them call me ... 
and thenI put them together to make a story...  
I`m inspired in French lately!
(must be the fascination and love I am getting for the language
as I`ve been studying it for the past 2 years!)
Anyways... I love the mix of all this elements...
The Mexican Catrinas, the French language, the vintage books,
the tragic stories I create, the historical inspiring characters!!!

And so... that`s how I created Madame Dudevant
My first Catrina Art Doll!!!
The 2nd book I got in the vintage shop was one of hers
and that`s how I got inpired to make her!
Madame Dudevant, became the most celebrate 
French writer of her age and a very controversial woman
as she lived  lifestyle strictly opposed to the morals of the XIX century!
She had many lovers (One of them was F. Chopin!)
She divorced, smoked in public and dressed as a man...
(I just fell completely in love with her!!!)
I found her book "Lélia" and I dressed her with it!
I made out a fictional story behind her... 
(in my story she suicides after the death of Chopin!)
And well....
This is the story of my inspiration for this doll...

There will be more coming... I love her! 
absolutely gorgeous!!!! delicate and beautiful!
Very, very happy with this new work!!!
and btw, she is already in my store!

(applauses!!!)

(song)

.......................

(advertencia: post muy largo)

Ya les he hablado de mi inspiración antes...
me inspiro con mis pasiones:
-libros infantiles
-literatura
-arte
-diseño
-idiomas
-mi cultura
-cosas pequeñas, detalles...

La inspiración ha estado en mi estudio ultimament
con imágenes de mujeres antiguas, vestidos de antaño y Catrinas...
Sí! Catrinas Mexicanas con sus lindos rostros decorados.
La muerte es muy hermosa en México...
La Catrina es creada en 1910
por el artista Jose G. Posadas como una ilustración
a una serie de sus poemas llamados "calaveras" o "calaveritas"
los cuales son muy populares en México,
sobre todo cerca de las celebraciones del "Día de Muertos"
(una de mis celebraciones favoritas!!!)

Yo escribía "calaveritas" de chica en la escuela
son poemas divertidos con rimas que hablan forzosamente
de la muerte, a veces con personajes famosos 
o con gente cercana a uno... son en un tono cómico y satírico
pero siempre hablan de que "La muerte", "La huesuda" (etc...)
viene a llevárselos. 
Podrá sonar un poco raro para alguien que no conoce esta tradición,
pero créanme es muy divertida y es la manera
en que nosotros los mexicanos celebramos la muerte...
con humor, colores y por supuesto con "La Catrina".
Ella también era una especie de broma que Posadas hizo
refiriéndos a las mujeres de sociedad de la época...
un poco profetizando la muerte de la burguesía Mexicana
en una época cercana a la Revolución Mexicana
que ya empezaba por esas fechas... El pueblo demandaba igualdad!!!
(suena muy conocido no?) 

I always wanted to make a Catrina Doll but didn´t quite know
how to integrate her esthetic to mine... I didn`t want to just copy
a Catrina and reproduce it... (that is not that appealing to me)
I wanted to make a "Cara Carmina" Catrina... (you know?)
Y bueno, desde entonces "La Catrina" se volvió un ícono Mexicano
Diego Rivera hizo un mural (que está en la Ciudad de México)
donde se puede ver a "La Catrina" junto a Frida Khalo (última foto)
Me encantan las Catrinas! Siempre me han gustado...
En casa tenemos unas hermosas Catrinas en barro negro!
son tan hermosas!!!

Siempre he querido hacer muñecas de Catrinas
pero no sabía bien como integrar su estética a la mía...
no quería simplemente copiar una catrina y reproducirla en tela...
(no es algo que me guste hacer)
Quería hacer una Catrina versión "Cara Carmina"... (me explico?)

Y ahora que he estado jugando a crear nuevos personajes
encontré unos libros viejos muy lindos
uno de la historia de la Literatura Francesa (muy viejo)
y de ese libro me inspiré para la idea de Victor Hugo...
Luego jugué un poco con la idea de la Catrina con mi "Béatrix"
la recuerdan (ver post previo)... me encantó!!!!
Me gustó lo suficiente como para atreverme a hacer una muñeca!
Quería hacer algo diferente, no igual a mis Fridas
(Eso sería cómo hacer Fridas con cara de Catrinas)
Así que pensé que las Catrinas representan a "La Muerte"
(como si fuera un personaje)
Pensé en hacer personajes muertos con la estética de las Catrinas!
(personajes ficticios basados en mujeres verdaderas)
Ay que lindo es estar inspirada!!!!!!!!!!!!!
Y bueno... el último toque... el vestido!
No quería que tuvieran vestidos iguales a los de Frida
así que me inspiré en las Catrinas hechas de papel maché!!!
(me encanta la idea de mezclar todos estos elementos).

Bèatrix fue mi primer intento...
Me inspire en la Beatriz de Dante en "La Divina Comedia"
y un poco en mi visión de ella...
Busqué palabras en libros viejos en Francés...
algunas me llamaron...
y luego las puse todas juntas para crear una historia...
(estoy inspirada en Francés ultimamente!
debe ser la fascinación y el cariño que le estoy teniendo
a este idioma que he estado estudiando ya por 2 años!)
Y bueno... me encanta mezclar estos elementes...
Las Catrinas Mexicanas, El Francés, los libros viejos,
las historias trágicas que yo me invento, los personajes históricos!!!

Y fue así.... cómo hice a Madame Dudevant
Mi primera muñeca Catrina!!!!
El segundo libro que compré en la tienda de cosas viejas
fue justo un libro escrito por ella!
y fue así cómo me inspire a hacerla.
Madame Dudevant se convirtió en la más celebrada
escritora Francesa de su época y fue muy controversial,
ya que vivió en una manera estricatmente opuesta a la moral
de la época del siglo XIX!
Tuvo muchos amantes (uno de ellos fue F. Chopin!)
Se divorció, fumaba en público, se vestía como hombre...
(cómo no enamorarme de ella?)
Encontré su libro "Lélia" y la vestí con sus páginas!
le inventé una historia detrás...
(en mi historia ella se suicida después de la muerte de Chopin!)
y esta es la historia de mi inspiración para esta muñeca...

Ya vendrán más Catrinas... 
Me encantó!!! es hermosa!!!
delicada y divina!
Muy, muy contenta con este nuevo trabajo!!!
Ah por cierto, ya está disponible en la tienda!!! 

(aplausos!!!!)



******

Pin It

No comments: